شرایط و نکات شرکت در کلاس:

مدرس: استاد اردوان کامکار

زمان: پنج شنبه 26 اردیبهشت

مکان: آموزشگاه موسیقی چاووش

  • کلاس بصورت خصوصی برگزار میگردد و شهریه هر جلسه 350,000 تومان میباشد.
  • علاقه مندان باید حداقل ،دوره های متوسطه را گذرانده باشند.
  • لطفا قبل از اقدام به ثبت نام با آموزشگاه هماهنگ نمایید.

  • درصورتی که واجد شرایط بالا هستید جهت ثبت نام میتوانید به سه حالت زیر عمل کنید:
    • بصورت حضوری به آموزشگاه مراجعه کنید و یا
    • مبلغ شهریه یک جلسه را در پایین همین صفحه (بصورت خرید اینترنتی) با وارد کردن نام و نام خانوادگی و شماره موبایل واریز و سپس با آموزشگاه تماس بگیرید.
    • مبلغ شهریه یک جلسه را به شماره کارت 6219861041004051 بنام غلامرضا صلاحی واریز و (عکس فیش + شماره تماس + نام و نام خانوادگی + نام شهر سکونت + شماره ملی ) را به تلگرام چاووش به آدرس زیر ارسال کنید:

@chavosh_music_academy

  • ساعت حضورتان چند روز قبل از تشکیل کلاس ، از طریق آموزشگاه به اطلاعتان میرسد.
  • چون تعداد پذیرش محدود است نفرات اول ثبت نام به ترتیب در اولویت قرار میگیرند.

آدرس: شیراز همت جنوبی ،نبش کوچه ۱۵ ، واحد یک ، موسیقی چاووش
تلفن ۶۱ و ۳۶۳۲۲۲۶۰ ۰۷۱

کتاب پوزولی

سلفژ چیست و کاربرد سلفژ در موسیقی چیست؟

سلفژ (به فرانسوی: Solfège)یا سرایش و تربیت شنوایی در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی که سیلاب سلفژ نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:دو، ر، می، فا، سل، لا، سی،برای سلفژ تعاریف متعددی بیان می‌شود، سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایه ی یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.

در کنار این تعابیر سلفژ به ۲ نوع آموزش داده می شود واستفاده می شود(پارلاتی،کانتاتی)که در زیر توضیح داده می شود

پارلاتی: به معنای وزن خوانی یا ریتم خوانی بدون آوا یاصدا می باشد که در حفظ جای نتها و حفظ ریتم ونت خوانی به هنرجو کمک می کند..

کانتاتی: به همان معنا ولی به توسط رعایت اصوات وخواندن باآوا می باشد که طبق جای گذاری نت رعایت می شود

در واقع کاربرد سلفژ نه تنهای برای خواننده ها بلکه برای نوازنده ها نیز بسیار مؤثر می باشد وبه تربیت شنوایی دقیق نتها وسرایش وخواندن دقیق وکوک نتها کمک می کند..کتابهایی برای سلفژ تابه حال نوشته شده و بسیار در رشد شخصی یک موزیسین کمک می کند از جمله(پوزولی،جزوه های مقدماتی ونیمه حرفه ای سلفژ امیرعباس حسینی،کتاب فوق العاده ی سایت سینگینگ)که بسیار مؤثر می باشد.

کتاب پوزولی

درباره نویسنده کتاب پوزولی:

اتوره پوتسولی متولد شهر سرگنو ایتالیا است. اتوره پوزولی حرفه خود را خیلی زود بعد از دستیابی به دیپلم موسیقی از طرف کنسرواتوآر میلان در سال ۱۸۹۵ بدست آورد. وقتی که مشغول به نوشتن موسیقی برای پیانو و ارکستر بود شروع به آموزش موسیقی در کنسرواتوآر میلان نیز نمود. کارهای او بر روی تئوری موسیقی و سلفژ و تمرین گوش امروزه مبنایی برای هر پیانیست و خواننده و مشتاق تمرین سلفژ است.

گرداورنده: رسول فهندژاستاد آواز در آموزشگاه موسیقی چاووش شیراز

آکورد - آموزش گیتار در شیراز

آکورد - آموزش گیتار در شیراز

در راستای این بخش این نکته را ضروری می دانیم:

در آینده ای نه چندان دور مقاله ای در ارتباط با سبک سازها ( گیتار )٬ تاریخچه موسیقی٬ شیوه علمی آموزشی٬ در اختیار شما دوستان قرار خواهد گرفت.

اما در این بخش چند نکته را ارایه می دهیم که افراد آماتور نیز بتوانند از آن بهره ببرند. چرا که اساتید و متخصصین می دانند٬ مبحث آکورد یکی از مباحث کوچک موسیقی است که متاسفانه باعث شده بازار سیاه آن بسیاری از افراد را از جنبه علمی و تخصصی موسیقی دور کند.

در این مقاله شما را با ۱۰ آکورد در یادگیری گیتار (پس از ورود به نت ها و اتود ها) آشنا می‌کنیم و سپس به معرفی چند آهنگ می‌پردازیم که از همین آکورد ها استفاده می‌ شوند.

یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری گیتار، آشنایی با آکورد های دست باز است. این آکورد ها در بسیاری از آهنگ‌های معرفی شده در بخش آموزش گیتار استفاده شده‌اند و از پایه‌ای‌ترین مراحل یادگیری گیتار هستند. به همین دلیل باید آن‌ها را به خوبی فرا بگیرید. در ادامه به ۱۰تا از پرکاربردترین آکورد های دست باز گیتار، در سه دسته‌ی آکورد های ماژور،‌ مینور و هفتم (7th) می‌پردازیم.

آکورد های ماژور

در آکورد G (سل) تنها از انگشت‌های ۱، ۲ و ۳ به شکل زیر استفاده می‌کنید. انگشت دوم را بر روی سیم ششم، فرت سوم قرار دهید. سپس انگشت اول را بر روی سیم پنجم فرت دوم قرار دهید. و در نهایت انگشت سوم خود را بر روی سیم اول فرت سوم بگذارید. علامت o در بالای سیم‌های دوم، سوم و چهارم نشان‌دهنده‌ی باز بودن آن‌ها است. پس نیازی نیست آن‌ها را انگشت‌گذاری کنید.

آکورد ماژور

آکورد C (دو) ممکن است کمی دشوارتر باشد. بهتر است برای اجرای این آکورد انگشت شست خود را پشت دسته قرار دهید تا انگشت‌ها مستقیم‌تر روی سیم‌ها قرار بگیرند و با سیم‌های کناری تداخل پیدا نکنند. برای نواختن آکورد C کافی است انگشت اول را بر روی سیم دوم، فرت اول قرار دهید. سپس انگشت دوم را بر روی سیم چهارم فرت دوم بگذارید و در نهایت انگشت سوم را بر روی سیم پنجم فرت سوم قرار دهید. علامت x که در بالای سیم ششم ظاهر شده نشان می‌دهد که نیازی به اجرای این سیم در زمان استفاده از این آکورد نیست.

آکورد دو

در آکورد A (لا) از سه انگشت و پنج سیم استفاده می‌کنیم. انگشت اول بر روی سیم چهارم، فرت دوم. انگشت دوم روی سیم سوم، فرت دوم و در نهایت انگشت سوم روی سیم دوم، فرت دوم قرار خواهد گرفت.

در آکورد لا

برای اجرای آکورد D (رِ) انگشت اول را روی سیم سوم، فرت دوم. انگشت دوم را روی سیم اول، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم دوم، فرت سوم قرار دهید. توجه کنید که در این آکورد تنها سیم‌های یک تا چهار به صدا در خواهند آمد.

آکورد رِ

E (می) از هر شش سیم گیتار استفاده می‌کند. برای اجرای آن کافی است انگشت اول را روی سیم سوم، فرت اول بگذارید، انگشت دوم را روی سیم پنجم، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم چهارم، فرت دوم قرار دهید.

آکورد می

آکورد های مینور

مینور ها با اضافه شدن حرف m به نام آن‌ها مشخص می‌شوند. همانطور که می‌بینید آکورد Em (می مینور) تنها با دو انگشت و بر روی فرت‌های دوم سیم‌های چهارم و پنجم اجرا می‌شود. (این آکورد را با می ماژور مقایسه کنید.)

آکورد می مینور

برای اجرای Am کافی است در مقایسه با A انگشت اول خود را یک فرت عقب‌تر بیاورید. به این ترتیب انگشت اول روی سیم دوم، فرت اول. انگشت دوم روی سیم چهارم، فرت دوم و انگشت سوم نیز روی سیم سوم، فرت دوم قرار می‌گیرد.

آکورد لامینور

بهتر است همینطور Dm (رِ مینور) را یاد بگیرید. این آکورد در آهنگ‌های ایرانی کاربرد بسیار زیادی دارد.. برای اجرای ر مینور انگشت اول خود را روی سیم اول، فرت اول. انگشت دوم را روی سیم سوم، فرت دوم و در نهایت انگشت سوم را روی سیم دوم، فرت سوم قرار دهید.

آکورد رِمینور

آکورد های هفتم

آکوردهای هفتم (7th) کمتر از موارد بالا استفاده می‌شوند پس تنها به آموزش دو نمونه‌ی پرکاربرد از آن‌ها می‌پردازیم. برای استفاده از D7 کافی است انگشت اول را روی سیم دوم، فرت اول، انگشت دوم را روی سیم دوم، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم اول، فرت سوم قرار دهید. توجه کنید که تنها با استفاده از سیم‌های ۱ تا ۴ نواخته می‌شود.

در آخر A7 را به شما آموزش می‌دهیم. در A7 انگشت اول روی سیم چهارم، فرت دوم و سپس انگشت دوم را روی سیم دوم، فرت دوم قرار خواهید داد. می‌توانید این آکورد را با انگشت‌های دوم و سوم نیز اجرا کنید.

جابجایی بین این آکوردها و عادت به اجرای صحیح آن‌ها کمی زمان خواهد برد. اما با تمرین می‌توانید بسیاری از ترانه‌های مشهور را با استفاده از همین ۱۰ آکورد بنوازید.

آموزشگاه موسیقی چاووش : آموزشگاه موسیقی در شیرازآموزش گیتار در شیراز

تمرکز حواس

تمرکز حواس و حافظه

تمرکز حواس

تمرکز حواس راز جاودانه ی هر کامیابی است

استفان زواک

تمرکزحواس یعنی استعداد ثابت نگه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری که با میل و اراده انتخاب شده و مانع توجه شما روی موضوعات دیگر می شود.
به نظر می رسدتعریف فوق برای بزرگسالانی که به تربیت تمرکز حواس همت گماشته اند، مصداق دارد و کودکان لازم است از راههای متناسب با سنشان به کسب این مهارت بپردازند.
اغلب ما تعریف نادرستی از تمرکز حواس داریم، وقتی افکاری مزاحم به جز موضوع اصلی به ذهنمان می رسد، و یا عوامل محیطی موجب حواس پرتی ما می شود، احساس سرخوردگی می کنیم و گمان می کنیم که قدرت تمرکزنداریم، که این برداشت نادرستی از تمرکز حواس است.

تمرکزحواس یعنی به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی

تمرکز حواس امری نسبی است و با توجه به شرایط و افراد متفاوت است.
تمرکز حواس را از همان کودکی و با کسب تجربه های مختلف یاد می گیریم، که اگر زمینه مساعد باشد و از همان دوران کودکی یاد بگیریم که چگونه تمرکز خوب داشته باشیم، بعد ها کمتر با مشکلات حواس پرتی روبرو می شویم.

تمرکز گاهی ساده و گاهی مشکل است، تمرکز بر روی موضوعهایی که نیاز به تفکر و تجزیه دارند، مشکل و بر روی موضوع هایی که جنبه تفریحی و سرگرمی دارند، بسیار آسان است.
تمرکز امری اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود، و هر کس با هوش عادی خود میتواند به آن دست یابد.
از اقدامات حمایتگرانه والدین در دستیابی به تمرکز حواس کودکان و در واقع از روشهای موثر دستیابی به این مقوله، پرداختن به موسیقی از سنین قبل از دبستان است.
کودک با بهره گیری از یک وسیله ساده، رنگی و جذاب بلز  با دنیایی وسیع از شعر و ملودی و حرکت روبرو خواهد شد.
کودک می آموزد که می تواند با کنترل ذهن، و مدیریت رفتار قطعه ای را بنوازد و بخواند.
شاید اوایل کار، کودک مدت زمان بسیار کوتاهی بتواند روی موضوع تمرکز کند ولی به مرور، مدت زمان تمرکز افزایش چشمگیری خواهد داشت. یکی از روشهای ساده برای افزایش هوش و تمرکز کودکان پخش موسیقی های ساده در زمان هایی است که آنها به فعالیتی غیر موسیقایی مشغول هستند، پخش موسیقی باعث می شود که آنها فقط صدای موسیقی را بشنوند و سایر محرکهای محیطی را که موجب حواس پرتی و بهم خوردن تمرکزشان می شوند را دریافت نکنند. تحقیقات روانشناسی نشان می دهد تفاوت معناداری وجود دارد بین کودکانی که از آموزش موسیقی برخوردار بوده اند و آنهایی که تعلیمی ندیده اند.
روابط اجتماعی موثرتر، اعتماد به نفس بیشتر، تمرکز و دقت بالاتر، حافظه قوی تر و بطور کلی توانایی ذهنی بالاتر در افرادی که ساعاتی از روز را به فعالیتهای موسیقایی مثل گوش دادن به موزیک یا نوازندگی انفرادی و گروهی، پرداخته اند، بیشتر است.
امروزه از موسیقی در درمان بسیاری مشکلات کودکان نظیر کمرویی، نقصان توجه و تمرکز، مشکلات گفتاری، اختلالات یادگیری، اختلالات رفتاری با ابزار و ادوات موسیقی، استفاده می شود.

رویا یزدانی روانشناس بالینی و مدرس موسیقی کودک و سنتور