آکورد - آموزش گیتار در شیراز

یادگیری ۱۰ آکورد مهم برای شروع به نواختن گیتار

آکورد - آموزش گیتار در شیراز

در راستای این بخش این نکته را ضروری می دانیم:

در آینده ای نه چندان دور مقاله ای در ارتباط با سبک سازها ( گیتار )٬ تاریخچه موسیقی٬ شیوه علمی آموزشی٬ در اختیار شما دوستان قرار خواهد گرفت.

اما در این بخش چند نکته را ارایه می دهیم که افراد آماتور نیز بتوانند از آن بهره ببرند. چرا که اساتید و متخصصین می دانند٬ مبحث آکورد یکی از مباحث کوچک موسیقی است که متاسفانه باعث شده بازار سیاه آن بسیاری از افراد را از جنبه علمی و تخصصی موسیقی دور کند.

در این مقاله شما را با ۱۰ آکورد در یادگیری گیتار (پس از ورود به نت ها و اتود ها) آشنا می‌کنیم و سپس به معرفی چند آهنگ می‌پردازیم که از همین آکورد ها استفاده می‌ شوند.

یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری گیتار، آشنایی با آکورد های دست باز است. این آکورد ها در بسیاری از آهنگ‌های معرفی شده در بخش آموزش گیتار استفاده شده‌اند و از پایه‌ای‌ترین مراحل یادگیری گیتار هستند. به همین دلیل باید آن‌ها را به خوبی فرا بگیرید. در ادامه به ۱۰تا از پرکاربردترین آکورد های دست باز گیتار، در سه دسته‌ی آکورد های ماژور،‌ مینور و هفتم (۷th) می‌پردازیم.

آکورد های ماژور

در آکورد G (سل) تنها از انگشت‌های ۱، ۲ و ۳ به شکل زیر استفاده می‌کنید. انگشت دوم را بر روی سیم ششم، فرت سوم قرار دهید. سپس انگشت اول را بر روی سیم پنجم فرت دوم قرار دهید. و در نهایت انگشت سوم خود را بر روی سیم اول فرت سوم بگذارید. علامت o در بالای سیم‌های دوم، سوم و چهارم نشان‌دهنده‌ی باز بودن آن‌ها است. پس نیازی نیست آن‌ها را انگشت‌گذاری کنید.

آکورد ماژور

آکورد C (دو) ممکن است کمی دشوارتر باشد. بهتر است برای اجرای این آکورد انگشت شست خود را پشت دسته قرار دهید تا انگشت‌ها مستقیم‌تر روی سیم‌ها قرار بگیرند و با سیم‌های کناری تداخل پیدا نکنند. برای نواختن آکورد C کافی است انگشت اول را بر روی سیم دوم، فرت اول قرار دهید. سپس انگشت دوم را بر روی سیم چهارم فرت دوم بگذارید و در نهایت انگشت سوم را بر روی سیم پنجم فرت سوم قرار دهید. علامت x که در بالای سیم ششم ظاهر شده نشان می‌دهد که نیازی به اجرای این سیم در زمان استفاده از این آکورد نیست.

آکورد دو

در آکورد A (لا) از سه انگشت و پنج سیم استفاده می‌کنیم. انگشت اول بر روی سیم چهارم، فرت دوم. انگشت دوم روی سیم سوم، فرت دوم و در نهایت انگشت سوم روی سیم دوم، فرت دوم قرار خواهد گرفت.

در آکورد لا

برای اجرای آکورد D (رِ) انگشت اول را روی سیم سوم، فرت دوم. انگشت دوم را روی سیم اول، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم دوم، فرت سوم قرار دهید. توجه کنید که در این آکورد تنها سیم‌های یک تا چهار به صدا در خواهند آمد.

آکورد رِ

E (می) از هر شش سیم گیتار استفاده می‌کند. برای اجرای آن کافی است انگشت اول را روی سیم سوم، فرت اول بگذارید، انگشت دوم را روی سیم پنجم، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم چهارم، فرت دوم قرار دهید.

آکورد می

آکورد های مینور

مینور ها با اضافه شدن حرف m به نام آن‌ها مشخص می‌شوند. همانطور که می‌بینید آکورد Em (می مینور) تنها با دو انگشت و بر روی فرت‌های دوم سیم‌های چهارم و پنجم اجرا می‌شود. (این آکورد را با می ماژور مقایسه کنید.)

آکورد می مینور

برای اجرای Am کافی است در مقایسه با A انگشت اول خود را یک فرت عقب‌تر بیاورید. به این ترتیب انگشت اول روی سیم دوم، فرت اول. انگشت دوم روی سیم چهارم، فرت دوم و انگشت سوم نیز روی سیم سوم، فرت دوم قرار می‌گیرد.

آکورد لامینور

بهتر است همینطور Dm (رِ مینور) را یاد بگیرید. این آکورد در آهنگ‌های ایرانی کاربرد بسیار زیادی دارد.. برای اجرای ر مینور انگشت اول خود را روی سیم اول، فرت اول. انگشت دوم را روی سیم سوم، فرت دوم و در نهایت انگشت سوم را روی سیم دوم، فرت سوم قرار دهید.

آکورد رِمینور

آکورد های هفتم

آکوردهای هفتم (۷th) کمتر از موارد بالا استفاده می‌شوند پس تنها به آموزش دو نمونه‌ی پرکاربرد از آن‌ها می‌پردازیم. برای استفاده از D7 کافی است انگشت اول را روی سیم دوم، فرت اول، انگشت دوم را روی سیم دوم، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم اول، فرت سوم قرار دهید. توجه کنید که تنها با استفاده از سیم‌های ۱ تا ۴ نواخته می‌شود.

در آخر A7 را به شما آموزش می‌دهیم. در A7 انگشت اول روی سیم چهارم، فرت دوم و سپس انگشت دوم را روی سیم دوم، فرت دوم قرار خواهید داد. می‌توانید این آکورد را با انگشت‌های دوم و سوم نیز اجرا کنید.

جابجایی بین این آکوردها و عادت به اجرای صحیح آن‌ها کمی زمان خواهد برد. اما با تمرین می‌توانید بسیاری از ترانه‌های مشهور را با استفاده از همین ۱۰ آکورد بنوازید.

آموزشگاه موسیقی چاووش : آموزشگاه موسیقی در شیرازآموزش گیتار در شیراز

موزیسین های جوان 9 - سنا شیعه زاده

موزیسین های جوان ۹ – سنا شیعه زاده

موزیسین های جوان ۹ – اجرای چهارمضراب زابل (چهارگاه) اثر زنده یاد استاد فرامرز پایور توسط سنا شیعه زاده از هنرجویان آقای رضا صلاحی – آموزش سنتور در شیراز
آموزشگاه موسیقی چاووشآموزشگاه موسیقی در شیراز

موزیسین های جوان ۰۸

موزیسین های جوان ۸

 

موزیسین های جوان ۸
اجرای قطعه دود عود (سنتور و ارکستر) اثر زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان توسط آقای مهرشاد بخشنده از هنرجویان آقای رضا صلاحی

آموزشگاه موسیقی چاووش شیرازآموزشگاه موسیقی در شیراز

چرا باید نواختن موسیقی را آغاز کنیم؟

چرا باید نواختن موسیقی را آغاز کنیم؟

چرا باید نواختن موسیقی را آغاز کنیم؟

آیا می توانید زندگی بدون موسیقی را تصور کنید ؟

چرا باید نواختن موسیقی را آغاز کنیم؟ به ده دلیل هر فرد باید نواختن حداقل یک ساز را آغاز کند. این کار بسیار دشوار است چون موسیقی به عمق وجود ما به عنوان انسان رسوخ کرده است، گرچه هر کسی از شنیدن یک موسیقی خوب لذت می برد اما هیچ کدام از ما آنچه که دنیا آن را موسیقیدان می داند نیستیم ( کسی که توانایی نواختن موسیقی با ساز را دارد ). و این شاید به دلیل عدم فرصت یادگیری موسیقی در زمان کودکی ، به خاطر نداشتن انگیزه یا راهنمای مناسب باشد . با این حال موسیقی چیزی است که هرگز برای یادگیری آن دیر نیست.

ده دلیل برای ضرورت یادگیری نواختن یک ساز :

نواختن ساز باعث کاهش استرس می شود.
مطالعات محققان بر فواید موسیقی نشان می دهد نواختن یک ساز به صورت منظم ودوره ای می تواند استرس را کاهش دهد . این مطالعات ثابت می کند نواختن ساز به کاهش ضربان قلب و فشارخون کمک می کند، و این امر خود باعث کاهش هورمون استرس ( کورتیزول ) شده و در نتیجه به کاهش استرس منجر می شود. گرچه گوش دادن به موسیقی می تواند مفید باشد اما یادگیری نواختن یک ساز همراه خود یک آرامش دائم به هنگام تمرین روزانه دارد و این امر منجر به کاهش هورمون استرس می شود .
میخائیل یولکوفسکی روانشناس و موسیقی دان بیان می دارد: موسیقی با جمع کردن افراد به دور هم منجر به کاهش استرس می شود . موسیقی می تواند باعث رهایی از نگرانی های روزمره زندگی شود . علارغم کارهای دیگری که مردم برای رهایی از نگرانی به کار می برند مانند پرخوری ، پر نوشی ، دیدن تلویزیون و وب گردی های بی هدف موسیقی باعث ارتباط افراد با همدیگر و سر زنده و شاداب شدن آنها می شود .
• نواختن ساز شما را باهوش تر می سازد .
مطالعات نشان می هد افرادی که یادگیری موسیقی را تجربه کرده اند ، به صورت کلی از همتایان خود که این یادگیری را نداشته اند باهوش ترند. تحقیقات زیادی در این خصوص انجام شده که ثابت می کند اگر کودکان نواختن ساز را در این سن بیاموزند در آینده در تحصیلات دانشگاهی بهتر عمل می کنند . ارتباط بین موسیقی و هوش حاکی از این است که یادگیری موسیقی باعث افزایش مهارت هوش منطقی کودکان می شود و این همان مهارتی است که در یادگیری ریاضیات و علوم منطقی ضرورت دارد .
• یادگیری و نواختن ساز باعث پیشرفت در زندگی اجتماعی می شود :
موسیقی کمک می کند شما با هم در ارتباط باشید بنابراین یادگیری یک ساز دایره اجتماعی شما را افزایش می دهد چون شما بدین واسطه افراد بیش تری را ملاقات می کنید .

چرا باید نواختن موسیقی را آغاز کنیم؟

نواختن ساز باعث تقویت اعتماد به نفس می شود.
نواختن یک ساز به شما شکیبایی و صبور بودن را می آموزد .
نواختن ساز باعث افزایش خلاقیت می شود .
• نواختن ساز به تقویت حافظه می انجامد .
• یادگیری و نواختن ساز باعث نظم پذیری بیش تر شما می شود .
نواختن ساز باعث افزایش حس بی نیازی می شود .
• در نهایت نواختن یک ساز سرگرمی شیرینی می تواند باشد .

مترجم : سامان شایگان – چرا باید نواختن موسیقی را آغاز کنیم؟

 

Ten Reasons Why Everyone Should Learn To Play Musical Instrument

آموزشگاه موسیقی چاووشآموزشگاه موسیقی در شیراز

 

آموزشگاه موسیقی

آموزشگاه موسیقی و آموزش سازهای ایرانی در آن

آموزشگاه موسیقی و آموزش سازهای ایرانی

آموزشگاه موسیقی – معمولا دو دسته سازهای غربی و سازهای ایرانی در آموزشگاه ها تدریس می گردد.

در آموزشگاه موسیقی ما هم سازهای ایرانی و هم سازهای کلاسیک آموزش داده می شود.

 

در آموزش سازهای ایرانی موارد و نکاتی وجود دارد که به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی

سازهایی چون تار ، سه تار ، نی ، کمانچه ، سنتور , عود ، دیوان ، قانون ، دف و … در دسته سازهای ایرانی قرار می گیرند.

برای آموزش این ساز ها چونکه از ابتدا روش مدون و مشخصی وجود نداشته است ، اندکی آموزش به تجارب و هنرجویان گذشته استاد بستگی دارد.

در آموزشگاه موسیقی چاووش برای آموزش سازهای ایرانی روش ها و طرح درس های مختلفی طراحی گردیده است که بر آن اساس ، اساتید سازهای ایرانی به آموزش می پردازند.

آموزش سازهای ایرانی برای کودکان

برای آموزش سازهای ایرانی به کودکان همانند دیگر سازها ، کودک باید آموزش های اولیه را دیده باشد حال این آموزش می تواند در غالب کلاس های ارف باشد و یا در دیگر کلاس ها.

آموزشگاه موسیقی

در این کلاس ها کودکان ابتدا با مفاهیم اصلی موسیقی چون صدا و ریتم آشنا می شوند و در ادامه به یادگیری برخی قوائد موسیقی در غالب شعر و بازی می پردازند و بعد از گذراندن آن وارد دوره آموزش سازهای ایرانی می گردند و این خود باعث می شود که راحت تر در کلاس ها به یادگیری بپردازند.

درک موسیقی ایرانی در ابتدا شاید برای کودکان قدری مشکل باشد که والدین می توانند این موضوع را با راه حل هایی راحت تر نمایند از قبیل شنیدن آهنگ ها و تصنیف ها که می تواند برای آموزش کودکان بسیار مفید باشد.

در آموزش موسیقی ایرانی برای کودک نباید اصلا عجله داشت و باید بگذاریم که هر کودک مسیر خودش را بیابد و هر چقدر که با درک بهتری به ادامه کار بپردازد در حس نوازندگی او تاثیر بهتری خواهد داشت.

نقش اساتید موسیقی کودک در این میان بسیار حائز اهمیت است چرا که اساتیدی که آموزش به کودکان را بر عهده دارند بایست که قبل از هر چیز به خود کودک توجه داشته باشند و بر اساس روحیات او آموزش را ادامه دهند.

به همین منظور در  آموزشگاه موسیقی منظومه تاکید زیادی روی کودک محوری در کلاس است ، تا آموزش علاوه بر نوازندگی به حس بهتر کودکان نیز بیانجامد.

آموزش ساز های ایرانی برای سنین دیگر

در آموزش ساز های ایرانی برای سنین بالاتر در آموزشگاه موسیقی چاووش دوره های مختلفی طرح ریزی شده است.

در هر دوره افراد می توانند تا از آموزش اصولی و آکادمیک در همه ساز ها استفاده نمایند و اساتید سازهای ایرانی نیز که به آموزش می پردازند سعی می کنند از همه لحاظ به علایق هنرجویان توجه نمایند.

آموزشگاه موسیقی در شیراز

در آموزشگاه چاووش دوره های مختلفی نیز برای کنسرت ها طراحی شده است که هنرجویان همه سازهای ایرانی می توانند در آن شرکت نمایند.

هنرجویان پس از مدت کوتاهی آموزش می توانند در دوره هایی شرکت کنند که برای کنسرت ها آماده می شوند و در آن اساتید به آموزش هماهنگی و دیگر مهارت های جمع نوازی می پردازند.

هنرجویانی که برای این منظور انتخاب می شوند می توانند در کنسرت آموزشگاه چاووش که مرتبا صورت می گیرد شرکت نمایند.

نکاتی برای آموزش صحیح موسیقی ایرانی در آموزشگاه موسیقی

در موسیقی ایرانی آموزش هر چقدر بر پایه اصول باشد دقیق تر و بهتر است.

بهتر است تا به جای اینکه تصانیف و قطعات را بنوازید، بیشتر بر اصول موسیقی ایرانی و البته ردیف ها توجه نمایید.

ردیف ها در موسیقی ایرانی بسیار مهم است و به نوعی پایه در این موسیقی به شمار می آید.

سید علی ریاضی

آغاز کلاس نی انبان جناب آقای سید علی ریاضی از نوازندگان برجسته ی بوشهر

آغاز کلاس نی انبان توسط هنرمند گرامی جناب آقای سید علی ریاضی از نوازندگان برجسته ی بوشهر

 

سید علی ریاضی

 

بزودی در آموزشگاه موسیقی چاووش
جهت هماهنگی با دفتر چاووش تماس بگیرید. ۶۱ و ۳۶۳۲۲۲۶۰

سید علی ریاضی متولد ۱۳۶۴ بوشهر:

آهنگساز، نوازنده و مدرس نی انبان، سرپرست گروه موسیقی سینیز، موسیقی فولکلور بوشهری را از سال ۱۳۷۹ شروع کرد و در این مدت فعالیتهای چشمگیری داشته است.
شرکت در چندین جشنواره های معتبر کشور ( بین المللی فجر سال ۸۹ ، جشنواره خانات, وبلاگ نویسان, زنجان ۸۹ , زاگرس نشین کشور – بروجن سالهای ۸۸ و ۸۹ و ۹۰ تا ۹۶ ) عضو تیم تولید موسیقی بوشهری در صداسیمای بوشهر, مقام برتر تولید موسیقی بوشهری سالهای ۸۸ تا ۹۱ در صدا و سیمای بوشهر, مقام برتر موسیقی تاتر بهار آزادی و دفاع مقدس سال ۸۹ ؛ ۹۰ .
مقام برتر تکنوازی جشنواره زاگرس نشین کشور سال ۹۳ مقام دوم تکنوازی سال ۹۶
چندین اجرای متعدد در سایر نقاط کشور و مناطق پارس جنوبی و…
تولیدات موسیقیایی:
۱٫ آلبوم پیشکش سال ۱۳۸۷
۲٫ قطعه پلیسوک
۳٫ کلیپ دلشوره

یکی از ویدیو های ایشان را می توانید در اینجا ببینید:

آموزشگاه موسیقی چاووشآموزشگاه موسیقی در شیراز

نواختن ساز

نواختن ساز شما را باهوش تر می کند؟

نواختن ساز – آیا نواختن ساز ( ابزارالات موسیقی ) شما را باهوش تر می کند ؟

دانشمندان بین یادگیری موسیقی و عملکرد های اجرایی انسان ارتباط های خاصی پیدا کرده اند. مادر آلبرت انیشتین یک موسیقی دان باهوش بود که به هنگام پرورش فرزندانش در کودکی موسیقی را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کرده بود. آلبرت انیشتین نواختن ویولون را از سن ۶ سالگی آغاز کرد و در سن ۱۳ سالگی قطعات بتهون را می نواخت.

نواختن ساز

انیشتین یک بار گفت:

زندگی بدون موسیقی برای من بی معناست، من آرزوهای روزانه ام را با موسیقی زنده می کنم، زندگی ام را در واژه های موسیقی می بینم و بیش تر لحظات خوش زندگی ام را با موسیقی به دست آورده ام.

تحقیقی جدید در بیمارستان کودکان بوستون (BOSTON) آشکار ساخت بین یادگیری موسیقی و افزایش عملکرد های اجرایی در کودکان و بزرگسالان ارتباط های زیادی وجود دارد. مطالعات قبلی ارتباط بین یادگیری موسیقی و قابلیت های شناختی را تا حدودی آشکار ساخته بود، در حالی که مطالعات ناچیزی در رابطه با تاثیرات یادگیری موسیقی در سنین پایین بر روی عملکردهای اجرایی وجود داشت. عملکرد های اجرایی ( EF ) روند های شناختی اند که انسان را قادر می سازد تا اطلاعات را از منابع مختلف به سرعت کسب و پردازش کند، رفتار خود را تعدیل کند، انتخاب های خوب داشته باشد، مشکلات را حل کند و نیاز های ذهنی را برنامه ریزی و تغییر دهد.
یکی دیگر از مؤلفه های (EXECUTIVE FUNCTION) EF انعطاف پذیری شناختی است که بیانگر توانایی انطباق با تغییرات یا تغییر کارها بر اساس نیاز می باشد. دانشمندان از ام آر آی مغز در مطالعات کنترل شده ی خود استفاده کردند تا به ارتباط بیولوژیکی بین یادگیری موسیقی در سنین پایین و افزایش عملکردهای اجرایی پی ببرند .

سه فایده آموزش موسیقی بر روی مغز :

۱- موسیقی دانان در تلفیق اطلاعات مهم حاصله از طریق شنیدن، لمس کردن و دیدن توانایی فوق العاده ای دارند و این امر با یادگیری موسیقی در سنین پایین افزایش می یابد.
۲- آموزش های اولیه موسیقی و نواختن ساز قبل از سن ۷ سالگی در یادگیری و تکامل مغز تاثیرات بیش تری دارد و این سنی است که در آن فراگیری موسیقی ,کارکرد مغزکودکان را مانند مغز بزرگسالان تحت تاثیر قرار می دهد .
۳- مناطق مغزی مرتبط با خلق آثار موسیقیایی به وسیله آموزش منظم ، اتکا کمتر به کارکرد حافظه و ارتباط بیش تر در درون مغز افزایش می یابد .
مطالعه ای در تاریخ می ۲۰۱۴ در دانشگاه لیور پول نشان داد آموزش موسیقی باعث افزایش جریان خون در نیمکره چپ مغز می شود این مطالعه نشان می دهد مناطق مرتبط با موسیقی و زبان باید اشتراکات زیادی با هم داشته باشند ,همچنین این یافته ها نظریه برخی دانشمندان مبنی برافزایش مهارت های زبانی مغزبا یادگیری موسیقی را به اثبات می رساند.

در نهایت باید گفت یادگیری موسیقی می تواند دستاورد های دانشگاهی و علمی را افزایش دهد .

نویسنده: کریستوفر برگلاند – نواختن ساز

مترجم :سامان شایگان – آموزشگاه موسیقی چاووشآموزشگاه موسیقی در شیراز

Christopher Bergland
Does Playing a Musical
Instrument Make You Smarter?

برندگان مسابقه نقاشی موسیقی ۹۶

عزیزان برنده مسابقه نقاشی با عنوان موسیقی آموزشگاه موسیقی چاووش آبان ماه ۹۶

سنا شیعه زاده

موزیسین های جوان ۰۷ – سنا شیعه زاده

اجرای ترانه یه دل اینجا توسط سنا شیعه زاده از هنرجویان استاد رضا صلاحی