,

اتود و متد های صوتی و تصویری مقدماتی گیتار – قسمت سوم

مستر کلاس صداسازی آواز کلاسیک و پاپ با حضور استاد مهدی محمدی

مستر کلاس صداسازی آواز کلاسیک و پاپ با حضور استاد مهدی محمدی

مستر کلاس صداسازی آواز کلاسیک و پاپ با حضور استاد مهدی محمدی روز پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه در موسیقی چاووش شیراز برگزار شد .

 

مستر کلاس صداسازی آواز کلاسیک و پاپ با حضور استاد مهدی محمدی

اتود ها و متود های گیتار ۲

اتود و متد های صوتی و تصویری مقدماتی گیتار – قسمت دوم

اتود و متد های صوتی و تصویری مقدماتی گیتار – قسمت اول

آموزش کوک سنتور

✅ ✅ دوره آموزش کوک سنتور توسط دکتر حامد ولی زاده از اساتید موسیقی چاووش شیراز در روزهای ۱ و ۸ تیرماه برگزار گردید .

ایندوره شامل تئوری کوک دستگاه های موسیقی ایرانی و گامهای غربی و انجام عملی آن روی سنتور ، طی دوجلسه جمعا حدود ۶ ساعت در آموزشگاه موسیقی چاووش انجام شد .

حبیب محمدی - مهارت های ارتباطی
,

مهارت های ارتباطی و جایگاه و اثر آن در زندگی مان

مهارت های ارتباطی و جایگاه و اثر آن در زندگی مان

کریشنا مورتی فیلسوف معاصر هند معتقد هست که: (بودن٬ یعنی مرتبط بودن)
به تعبیری بودن ما زمانی واقعیت و ارزش دارد که در ارتباط با دیگران و محیط و خودمان باشیم و بدون ارتباط , بودن ارزش و جایگاهی ندارد.

در واقع ما انسانها چه بخواهیم و چه نخواهیم از بدو تولد دائما در ارتباط با محیط و دیگران و گاه درون خودمان بوده ایم و خواهیم بود.
پدر و مادر و بزرگترها و جامعه متناسب با زمان و مکان و شرایط روش های این ارتباطات رو به کودک آموزش می دهند تا به مرور کودک بتواند وارد جامعه بشود و نیازهایش را برآورده سازد.

پس مهارت های ارتباطی یک امر لازم و ضروری در زندگی هر موجودی و بخصوص ما انسانهاست و طبیعتا هر چه در مهارت های ارتباطی توانمندتر باشیم زندگی مان از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. حال چه توان ارتباطی موثر با دیگران و محیط داشته باشیم و چه توان ارتباطی صحیح و کارآمد با درون خودمان .

انسانها متناسب با آموزش هایی که در محیط خانواده و سیستم آموزش و پرورش و جامعه خود یاد گرفته اند و همینطور استعداد ژنتیکی شان رفتار میکنند و برای برقرای ارتباط با خود و دیگران از این آموزه ها استفاده می کنند و طبیعتا بخشی از این آموزه ها برای ارتباطات شان موثر و کارآمد خواهد بود اما مشکل و رنجش از جایی آغاز می شود که مهارتهای ارتباطی ما که از کودکی تا به امروز یادگرفته ایم نه تنها ارتباط موثری را برایمان ایجاد نمی کنند بلکه در بیشتر موارد باعث رنجش و ناراحتی خود و دیگران می شویم و با ناکارآمدی مهارت های ارتباطی مان به خیلی از خواسته ها و نیازهایمان در طول زندگی نمی رسیم و چه بسا که ضعف و ناکارآمدی مان در ارتباطاتمان منجر به آسیب های جبران ناپذیری گردد که هرگز مجال جبران آن را نتوانیم به دست بیاوریم و حتی گاه به مرگ و نابودی خودمان یا دیگران منجر خواهد شد .

پس لازمه داشتن یک زندگی سالم و با کیفیت این است که بتوانیم مهارتهای کارآمد و موثر را برای هر چه بهتر ایجاد کردن روابطمان بیاموزیم و به کار ببریم و از آن مهمتر اینکه این مهارتها را از مراجعی با ثبات و جایگاه معتبر علمی بیاموزیم .

مهارتهای ارتباطی را از دو جهت معطوف به بیرون و معطوف به درون می توان آموخت.

مهارت های معطوف به درون مان را می توانیم از طریق شناخت هر چه بهتر خودمان به دست بیاوریم که این یادگیری را می توانیم از طریق شناخت

  • تیپ شخصیتی مان
  • ارزش هایمان
  • باورهایمان
  • طرحواره هایمان
  • تجربیات فردی مان
  • جهان بینی مان
  • عادت های شرطی شده شخصیتی مانو استعداد خاص ژنتیکی مان بدست بیاوریم.

و برای هر کدام از این شناخت های شخصی مان می بایست از طریق بهترین و جدیدترین مطالب علم روانشناسی بهره ببریم که خوشبختانه از یکصد و چهل سال گذشته به اینطرف دستاوردهای ارزشمند زیادی در زمینه شناخت هر چه بهتر خودمان به دست آمده است. دستاوردهایی که اغلب از آزمایشهای بسیار متعدد و سخت در طی سالیان دراز سربلند بیرون آمده اند. و هر چند هیچکدام از این رویکردها و دستاوردها مطلق و ابدی نیستند اما با مراجعه به هر کدام از این مکاتب و مطالب میتوانیم بخشی از شخصیت و روان مان را روشن و آشکار نماییم و یادگیری هر چه بیشتر و بهتر این موارد می تواند به ما در جهت برقرای ارتباطات مان بهتر کمک نماید.
برای یادگیری این مطالب میتوانیم از طریق

  1. شرکت در دوره های اکادمیک ( رشته های تخصصی مربوطه در دانشگاه )
  2. شرکت در کارگاه های معتبر آموزشی
  3. مطالعه کتب معتبر در زمینه های مختلف روانشناسی
  4. ایجاد فضایی جهت بحث و گفتگو پیرامون مسایل مربوط به شناخت هر چه بهتر خودمان با متخصصین و علاقه مندان اهل مطالعه
  5. شنیدن وویس های افراد متخصص مرتبط با شناخت شخصیت
  6. مشاوره حضوری با متخصصین علوم روانشناسی بهره مند شویم.

ضمنا نیازی به استفاده از همه راه و روشهای بالا نمی باشد مطلوب آنست که از دو یا چند روش بالا که میسر هست استفاده نماییم که طبیعتا هر فرد متناسب با نیاز و انگیزه و توان خود از یکی از این راهکارها بهره بیشتری خواهد برد .

بخش دوم مهارت های ارتباطی معطوف به بیرون میباشد که برای یادگیری هر چه بهتر آن میبایست از دستاوردهای کارآمد علمی روز در این موارد بهره برد.

آموزه ها و دستاوردهایی مثل

  1. شناخت زبان بدن خودمان و دیگران
  2. شناخت تاثیر گروه و اجتماع بر فرد و برعکس
  3. شناخت فرایند ایجاد ساختار ، جایگاه و عملکرد (هویت) در ارتباطات ما و دیگران
  4. شناخت ساختار و عملکرد شخصیت افراد در یک رابطه اجتماعی
  5. شناخت توان و ضعف و ظرفیت هر شخصیت شناخت نقش های اجتماعی مان و کارآمدی و ناکارآمدی نقش ها متناسب با شرایط و نیاز روز جامعه
  6. شناخت تاثیر جغرافیا و جمعیت و محصولات ایجاد شده از این دو مثل جامعه ، فرهنگ ، تمدن ، قانون ، دین و آیین و موارد بسیار دیگر که از درون
  7. جمعیت انسانی ایجاد میشود و بر کیفیت ارتباطات ما همواره تاثیر گذاشته و میگذارد .

اروین د یالوم روانپزشک توانمند آمریکایی که رویکردی اگزیستانسیالیسم به رفتار و روان بشر دارد میگوید
انسان در رابطه رشد می کند٬ در رابطه می آموزد٬ در رابطه شکست میخورد٬ در رابطه پیروز میشود٬‌ در رابطه مایوس میشود٬ در رابطه امیدوار میگردد و در واقع این رابطه است که انسان را شکل می دهد و پرورش می دهد و بدون رابطه انسان به مفهوم واقعی انسانی جایگاه و وجودی نخواهد داشت.

حال که رابطه و مهارت های ارتباطی اینهمه لازم و ضروری و موثر در زندگی مان هستند
چه بهتر که بتوانیم این مهارتها را از طریق منابع اصولی و کارآمد بیاموزیم و کیفیت زندگی مان را بهتر و زیباتر نماییم .

حبیب محمدی

نویسنده، روانشناس و مدرس مهارتهای روانشناختی و ارتباطی

آموزشگاه موسیقی چاووشآموزشگاه موسیقی در شیراز

,

دوره آموزشی کوک سنتور-آموزشگاه موسیقی چاووش شیراز

آکورد - آموزش گیتار در شیراز

یادگیری ۱۰ آکورد مهم برای شروع به نواختن گیتار

آکورد - آموزش گیتار در شیراز

در راستای این بخش این نکته را ضروری می دانیم:

در آینده ای نه چندان دور مقاله ای در ارتباط با سبک سازها ( گیتار )٬ تاریخچه موسیقی٬ شیوه علمی آموزشی٬ در اختیار شما دوستان قرار خواهد گرفت.

اما در این بخش چند نکته را ارایه می دهیم که افراد آماتور نیز بتوانند از آن بهره ببرند. چرا که اساتید و متخصصین می دانند٬ مبحث آکورد یکی از مباحث کوچک موسیقی است که متاسفانه باعث شده بازار سیاه آن بسیاری از افراد را از جنبه علمی و تخصصی موسیقی دور کند.

در این مقاله شما را با ۱۰ آکورد در یادگیری گیتار (پس از ورود به نت ها و اتود ها) آشنا می‌کنیم و سپس به معرفی چند آهنگ می‌پردازیم که از همین آکورد ها استفاده می‌ شوند.

یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری گیتار، آشنایی با آکورد های دست باز است. این آکورد ها در بسیاری از آهنگ‌های معرفی شده در بخش آموزش گیتار استفاده شده‌اند و از پایه‌ای‌ترین مراحل یادگیری گیتار هستند. به همین دلیل باید آن‌ها را به خوبی فرا بگیرید. در ادامه به ۱۰تا از پرکاربردترین آکورد های دست باز گیتار، در سه دسته‌ی آکورد های ماژور،‌ مینور و هفتم (۷th) می‌پردازیم.

آکورد های ماژور

در آکورد G (سل) تنها از انگشت‌های ۱، ۲ و ۳ به شکل زیر استفاده می‌کنید. انگشت دوم را بر روی سیم ششم، فرت سوم قرار دهید. سپس انگشت اول را بر روی سیم پنجم فرت دوم قرار دهید. و در نهایت انگشت سوم خود را بر روی سیم اول فرت سوم بگذارید. علامت o در بالای سیم‌های دوم، سوم و چهارم نشان‌دهنده‌ی باز بودن آن‌ها است. پس نیازی نیست آن‌ها را انگشت‌گذاری کنید.

آکورد ماژور

آکورد C (دو) ممکن است کمی دشوارتر باشد. بهتر است برای اجرای این آکورد انگشت شست خود را پشت دسته قرار دهید تا انگشت‌ها مستقیم‌تر روی سیم‌ها قرار بگیرند و با سیم‌های کناری تداخل پیدا نکنند. برای نواختن آکورد C کافی است انگشت اول را بر روی سیم دوم، فرت اول قرار دهید. سپس انگشت دوم را بر روی سیم چهارم فرت دوم بگذارید و در نهایت انگشت سوم را بر روی سیم پنجم فرت سوم قرار دهید. علامت x که در بالای سیم ششم ظاهر شده نشان می‌دهد که نیازی به اجرای این سیم در زمان استفاده از این آکورد نیست.

آکورد دو

در آکورد A (لا) از سه انگشت و پنج سیم استفاده می‌کنیم. انگشت اول بر روی سیم چهارم، فرت دوم. انگشت دوم روی سیم سوم، فرت دوم و در نهایت انگشت سوم روی سیم دوم، فرت دوم قرار خواهد گرفت.

در آکورد لا

برای اجرای آکورد D (رِ) انگشت اول را روی سیم سوم، فرت دوم. انگشت دوم را روی سیم اول، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم دوم، فرت سوم قرار دهید. توجه کنید که در این آکورد تنها سیم‌های یک تا چهار به صدا در خواهند آمد.

آکورد رِ

E (می) از هر شش سیم گیتار استفاده می‌کند. برای اجرای آن کافی است انگشت اول را روی سیم سوم، فرت اول بگذارید، انگشت دوم را روی سیم پنجم، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم چهارم، فرت دوم قرار دهید.

آکورد می

آکورد های مینور

مینور ها با اضافه شدن حرف m به نام آن‌ها مشخص می‌شوند. همانطور که می‌بینید آکورد Em (می مینور) تنها با دو انگشت و بر روی فرت‌های دوم سیم‌های چهارم و پنجم اجرا می‌شود. (این آکورد را با می ماژور مقایسه کنید.)

آکورد می مینور

برای اجرای Am کافی است در مقایسه با A انگشت اول خود را یک فرت عقب‌تر بیاورید. به این ترتیب انگشت اول روی سیم دوم، فرت اول. انگشت دوم روی سیم چهارم، فرت دوم و انگشت سوم نیز روی سیم سوم، فرت دوم قرار می‌گیرد.

آکورد لامینور

بهتر است همینطور Dm (رِ مینور) را یاد بگیرید. این آکورد در آهنگ‌های ایرانی کاربرد بسیار زیادی دارد.. برای اجرای ر مینور انگشت اول خود را روی سیم اول، فرت اول. انگشت دوم را روی سیم سوم، فرت دوم و در نهایت انگشت سوم را روی سیم دوم، فرت سوم قرار دهید.

آکورد رِمینور

آکورد های هفتم

آکوردهای هفتم (۷th) کمتر از موارد بالا استفاده می‌شوند پس تنها به آموزش دو نمونه‌ی پرکاربرد از آن‌ها می‌پردازیم. برای استفاده از D7 کافی است انگشت اول را روی سیم دوم، فرت اول، انگشت دوم را روی سیم دوم، فرت دوم و انگشت سوم را روی سیم اول، فرت سوم قرار دهید. توجه کنید که تنها با استفاده از سیم‌های ۱ تا ۴ نواخته می‌شود.

در آخر A7 را به شما آموزش می‌دهیم. در A7 انگشت اول روی سیم چهارم، فرت دوم و سپس انگشت دوم را روی سیم دوم، فرت دوم قرار خواهید داد. می‌توانید این آکورد را با انگشت‌های دوم و سوم نیز اجرا کنید.

جابجایی بین این آکوردها و عادت به اجرای صحیح آن‌ها کمی زمان خواهد برد. اما با تمرین می‌توانید بسیاری از ترانه‌های مشهور را با استفاده از همین ۱۰ آکورد بنوازید.

آموزشگاه موسیقی چاووش : آموزشگاه موسیقی در شیرازآموزش گیتار در شیراز

موزیسین های جوان 9 - سنا شیعه زاده

موزیسین های جوان ۹ – سنا شیعه زاده

موزیسین های جوان ۹ – اجرای چهارمضراب زابل (چهارگاه) اثر زنده یاد استاد فرامرز پایور توسط سنا شیعه زاده از هنرجویان آقای رضا صلاحی – آموزش سنتور در شیراز
آموزشگاه موسیقی چاووشآموزشگاه موسیقی در شیراز

موزیسین های جوان ۰۸

موزیسین های جوان ۸

 

موزیسین های جوان ۸
اجرای قطعه دود عود (سنتور و ارکستر) اثر زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان توسط آقای مهرشاد بخشنده از هنرجویان آقای رضا صلاحی

آموزشگاه موسیقی چاووش شیرازآموزشگاه موسیقی در شیراز