اکول و پاسچر – چگونگی فیزیک بدن در اجرا + عکس های استایل صحیح

اکول و پاسچر و چگونگی فیزیک بدن در اجرا

اکول یا چگونگی فیزیک بدن در اجرا، یکی از اجزا و موارد مهم تشکیل دهنده فن اجرا می‌باشد.

روش صحیح کاربرد فیزیک بدن در اجرا، از راه‌کارهایی است که از ابتدای راه فراگیری موسیقی، باید به هنرجویان آموزش داده شود، که شامل طرز صحیح قرار گرفتن پشت ساز و به کارگیری حرکت صحیح و موثر عضلات و پوزیشن‌های مناسب در نوازندگی است.

این موضوع برای تمام نوازندگان یک ساز مشخص، به صورت بنیادین مشترک است، اما در بسیاری از جزئیات ، متناسب با فیزیولوژی بدن هر نوازنده مختص او خواهد بود.
اصطلاح پاسچر هم مانند اکول به وضعیت یا حالت بدن و یا راستای نسبی بخشهای مختلف بدن گفته می شود که برای یک فعالیت خاص یا خصوصیت بدنی انجام می گیرد. ساختارهای ثابتی که بدن را حمایت می کنند شامل استخوان ها و مفاصل اند، درحالیکه عضلات و تاندونهای مربوط به آنها ساختار دینامیکی هستند که بدن را در یک پاسچر حفظ می کنند یا آنرا از یک پاسچر به پاسچر دیگر حرکت می دهند.

استایل صحیح گرفتن مضراب و رعایت فاصله مناسب با سنتور

استایل صحیح گرفتن مضراب و رعایت فاصله مناسب با سنتور

در مورد ساز سنتور یک سری از این اصول بنیادی، شامل رعایت فاصله و ارتفاع مناسب ساز نسبت به بدن نوازنده می‌باشد، که این مهم باید به نحوی رعایت شود تا نوازنده به همه‌ قسمت‌های ساز مسلط بوده و به راحتی توان نوازندگی در پوزیسیون‌های مختلف سنتور را داشته باشد، که این موضوع بین اکثریت نوازندگان این ساز مشترک است.

موضوع اکول در سالیان طولانی دستخوش تغییراتی شده است.

یکی از مهمترین آن‌ها تغییر و تحول در سبک‌های سنتور نوازی است. به علت رسیدن به توانایی کامل در اجرای قطعات با سبک خاص، فرم مضراب زدن و نحوه حرکت دست در تغییر پوزیسیون‌های سنتور، از یک نوازنده به نوازنده دیگر دستخوش تغییر شده . به طبع با بالا رفتن سرعت قطعات و وجود پاساژ‌های در هم تنیده و پیدایش قطعات پلی‌فونیک و پلی‌ریتمیک دراین ساز، نوازنده برای رسیدن به سونوریته (صدا دهی) مناسب و داشتن فرم زیبا و راحت بودن در حرکت دست‌ها مجبور به تغییر اکول می‌باشد.
همانطور که قبلاً گفته شد این تغییرات در اصول بنیادی اکول نمی‌باشد، بلکه در جزئیاتی است که بیشتر به نحوه گرفتن مضراب، تغییر زاویه مچ و آرنج، ارتفاع‌ دست‌ها از ساز و نحوه مضراب زدن و فرم حرکت مضراب روی ساز می‌باشد.

برای آشنایی و درک بیشتر مفاهیم بالا به عکسهای زیر دقت کنید :

نشستن و زاویه آرنج صحیح و رعایت فاصله بدن با ساز

نشستن و زاویه آرنج صحیح و رعایت فاصله بدن با ساز

اکول و پسچر موازی بودن و رعایت حداقل فاصله بین دستها و زاویه درست آرنجها

موازی بودن و رعایت حداقل فاصله بین دستها و زاویه درست آرنجها

گردآورنده: استاد حامد ولی زادهاستاد سنتور در شیراز

آموزشگاه موسیقی چاووش شیرازآموزش موسیقی در شیراز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *