تنفس شکمی و مزایای آن در آواز پاپ

تنفس شکمی و مزایای آن در آواز پاپ

تنفس معمولا در هر دم و بازدم قفسه سینه است که پر و خالی از هوا می شود و تکان می خورد. تنفس صحیح بخصوص برای خواندن آواز تنفس شکمی است.

شاید تاکنون به تنفس شکمی فکر نکرده باشید ولی مطمئنا بارها و بارها آن را دیده اید. کافی است به تنفس یک نوزاد بنگرید.
در تنفس یک نوزاد به جای حرکت قفسه سینه، شکم است که حرکت دارد. از این رو از تنفس شکمی با عناوینی چون تنفس طفل، تنفس درست، تنفس اولیه، تنفس خدایی ( از این جهت که نوزاد آموزشی در مورد تنفس ندیده و به صورت غریزی اقدام به این تنفس می کند. ) یاد می کنند.

بزرگسالان نیز در هنگام خواب بی اراده از این نوع تنفس استفاده می کنند. برای دیدن آن کافی است شکم بزرگسالی را که در حالت طاق باز خوابیده را مشاهده کنید. خواهید دید که برخلاف زمان بیداری فرد در هنگام دم و بازدم شکمش به حرکت در می آید.

تا اینجا با تنفس شکمی آشنا شدید، حال سوال اینجاست که تنفس شکمی چه مزایا و محاسنی دارد که باید در هنگام آواز از این نوع تنفس استفاده کرد؟

۱۰ مورد مهم از مزایای تنفس شکمی به شرح زیر است.

۱. در هنگام تنفس شکمی شما می توانید هوای بیشتری را ببلعید.

۲. کنترل شما بر هوای داخل بدنتان تا حد فوق العاده ای بیشتر می شود. شما بعد از مدتی تمرین این نوع تنفس، به صورت کاملا غیر ارادی هوای خارجی برای تولید انرژی که در اینجا همان صدا است را کاملا کنترل کرده و با توجه به نیازتان و نوع و فرم آوازی از آن استفاده می کنید. این کنترل بر هوا و اکسیژن در تنفس شکمی اصلا قابل مقایسه با همین مورد در تنفس معمولی نیست.

۳. تنفس شکمی حتی بر دیافراگم نیز تاثیر می گذارد. در باره این مورد در مقاله ای که به بحث دیافراگم پرداختیم کاملا صحبت کردیم. فقط در همین حد بدانید که لرزش ثانویه که بسیار پر کاربرد است به کمک هماهنگی تنفس شکمی و دیافراگم به وجود می آید.

۴. ادای صحیح نت ها و تن ها

۵. ادای درست هجا ها که در آواز کلاسیک و پاپ و … بسیار مهم است. البته رعایت هجاها در هر نوع سبک و ادبیات متفاوت است و از این رو به آموزش های دیگری نیز نیاز دارد.

۶. بسیاری از تکنیک های آوازی چون سنکوپ های مختلف با تنفس شکمی صحیح تر و زیباتر اجرا می شود.

۷. در سبک هایی که در آن خواننده در هنگام خواندن دارای حرکات فیزیکی فراوانی هستند این تنفس بسیار مهم تر و دارای شرایط خاص دیگری نیز می باشد.

۸. لرزش های افقی و عمودی صدا اگر با این نوع تنفس انجام شود بسیار زیبا تر جلوه می کند و زحمت تنظیم کننده و صدابردار را هم برای حذف کردن خش ها و فالژی های صدا از بین می برد.

۹. بالا بردن تمرکز بر تمپو و فرم صدا

۱۰. کشف ظرفیت ها و استعداد های صدایی نهفته در هر فرد و بسیاری از موارد دیگر

حالا فکر می کنم همه شما دوستان کاملا متوجه اهمیت و ضرورت این نوع تنفس شده اید. کسانی که از این نوع تنفس در هنگام خوانندگی استفاده نمی کنند تا حد بسیار زیادی از ظرفیت های صدایی خود استفاده نمی کنند.

حالا که با معنی، محاسن و ضرورت استفاده از این نوع تنفس آگاه شدیم به تمرین هایی برای یادگیری این تنفس می پردازیم.

در ابتدا لازم می دانم که بگویم انتظار نداشته باشید از همین روز های اول بتوانید این نوع تنفس را در خواندن آواز کاملا رعایت کنید و تنفس شکمی نیز نیاز به تمرین فراوان دارد.

روش های زیادی برای تنفس شکمی ارائه شده است، در اینجا کامل ترین و در عین حال ساده ترین روش یرای تمرین تنفس شکمی را به طور کامل توضیح می دهم. روش های دیگری چون خوابیدن بر روی صندلی به طوری که کمر بر روی صندلی و پاها بر روی زمین باشد، استفاده از اجسام سنگین و گذاشتن بر روی قفسه سینه، روش چمباتمه زدن، استفاده از نی و لوله نیز برای تنفس شکمی وجود دارد ولی هرکدام از این روش ها یا بسیار سخت هستند یا از لحاظ علمی دارای عوارض و مشکلاتی برای بدن هستند. ولی روشی که در زیر آمده مرسوم ترین نوع آن است که در تمامی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

تمرین۱ :

به صورت کامل روی زمین دراز می کشید ( کمر به زمین چسبیده باشد ) و پاها را تا زانو جمع میکنیم, طوری که کمر به زمین بچسبد و گودی کمر از بین برود ، کتابی را روی شکم خود می گذارید و تنفس از بینی را شروع میکنید ( اگر که فقط و تنها هنگام تنفس, شکم بالا آمد تنفس شما صحیح می باشد و اگر که همراه با دم, قفسه ی سینه و شانه بالا آمد این تنفس اشتباه میباشد ) بارها این تمرین را انجام دهید تا برای شما عادی بشود و بتوانید به خوبی این کار را انجام دهید و به صورت عادت بشود.

تمرین دوم :

در این تمرین شما باید کاملا رو به روی دیوار بایستید. یا اگر بخاهیم بهتر توضیح دهیم بهتر بگوییم از رو به رو, نوک انگشتان پا و نوک بینی و شکمتان را به دیوار بچسبانید و تنفس دماغی خود را شروع کنید. اگر تنفس تان درست باشد، از شکم رو به عقب هل داده میشوید و اگر تنفس در سینه و شانه باشد، تکان نمیخورید.

این تمرین ها باید به صورت مداوم انجام شود تا تأثیر آن به صورت کامل مشخص شود.

تنفس شکمی

 

هشت نکته ای که موقع آواز خواندن باید درنظر گرفت و اگر در این هشت مورد به تسلط کامل دست یابید، آواز خوان خوبی می شوید:

 

۱. تنفس صحیح شکمی ( دیافراگمی )

۲. تحریر ( بازی نتها )

۳. ویبراتو ( لرزش نتها )

۴. احساس ( با عمق وجود خواندن و ترانه را به شنونده رساندن )

۵. دینامیک ( شدت و ضعف صدا ) که با نشانه های ( p پیانو: آرام و f فورته: قوی ) نشان داده می شود.

۶. دیرند ( حفظ ریتم و کشش نتها هنگام خواندن )

۷. شیوش ( جنس صدای منحصر به فرد هرشخص ) منظور از این مورد این است که تقلید از خواننده ای به وجود نیاید.

۸. کوک خواندن ( منظور از این مورد این است که خواننده دقیقا باید همان نتی که می شنود را بخواند، نه بالاتر و نه پایین تر از آن را )

 

برطبق مطالعات و تجربه ای که در این زمینه داشتم اعتقاد دارم که شما با کار و ممارست روی این هشت نکته به خواننده ی فوق العاده ای تبدیل خواهید شد.

نویسنده: رسول فهندژ مدرس آواز پاپ و سلفژ

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *