هنر درمانی

هنردرمانی

هنر درمانی:

هنر درمانی و تکنیک هنر درمانی درکنترل برخی اختلالات مانند ناتوانی یادگیری، مشکلات رفتاری یا اجتماعی در خانه و مدرسه، بیش فعالی و مشکل در تمرکز کودکان، اختلالات پس از ضربه، سوگ و …… نقش به سزایی دارد. نقاشی، طراحی، مجسمه سازی، تئاتر و موسیقی کمک بزرگی به تخلیه هیجانات آسیب زننده در افراد خواهد نمود. موسیقی با تحریک تخیل و تداعی و تهییج عواطف در روحیه شنونده اثرمیگذارد. در تجزیه و تحلیل یک قطعه موسیقی به اجزا و ارکانی اثر گذار میرسیم.

دو رکن اصلی موسیقی ریتم و ملودی که بصورت ضرب آهنگهای منظم احساس میشود و یا خلق ریتمهای متنوع، باعث تحریک انرژیهای مختلفی در شنونده می شود.

از فعالیتهای ریتمیک در تحریک بسیاری از قوای حسی و حرکتی و کاهش و افزایش انرژی افراد استفاده می شود. ریتم با تحریک و تهییج احساسات انرژی روانی تولید میکند و انرژی تولید شده با کمک ملودی به جریان می افتد. ملودی در ایجاد نوع احساس و ریتم در شدت و سرعت و یا سستی و رخوت نقش موثری دارد.
خدمات هنر درمانی در خانه و مدرسه کمک بزرگی در حل مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان خواهد بود.
رویا یزدانی : روانشناس بالینی و مدرس موسیقی کودک و سنتور

هماهنگی جهت مشاوره با تلفن ۶١ و٣۶٣٢٢٢۶٠ موسیقی چاووش

 

رسول فهندژ سعدی

آواز پاپ – تعریفی مختصر

آواز پاپ:

آواز پاپ و مقوله پاپ به معنی عامه پسند‌ بین همگان جا افتاده است. پس آواز پاپ به معنی آواز عامه پسند می باشد. جهت پیشرفت در این رشته باید استفاده ی صحیح تکنیکهای زیر را مد نظر داشته و پرورش دهید.
مانند:
تنفس صحیح, نشستن صحیح, فرم بدن صحیح, تحریر, ویبراتو, داینامیک, احساس, شیوش ( جنس صدای منحصر به فرد هر شخص ), گسترش وسعت صدایی و تمرینهای مربوطه, سن مخصوص خوانندگی و تشخیص گستره ی صدایی هر شخص از جمله (باس, باریتون, تنور, آلتو, متسو، سوپرانو و سوپرانو ) برای آقایان و خانم ها

رسول فهندژ مدرس آواز پاپ و سلفژ

موسیقی شنیدن

موسیقی شنیدن و اصول آن

موسیقی شنیدن دو اصل مهم دارد و آن دو اصل:

“درست موسیقی شنیدن ” و ” موسیقی درست شنیدن “است.

موسیقی شنیدن رکن های زیادی دارد اما یکی از رکن های مهم آن مکان و محل شنیدن موسیقی است. فضای شنیدن موسیقی درست مثل روحیه و حال و هوای شما بسیار مهم است، چه بسا موسیقی های خیلی خوبی که چون در جای بد شنیدیم متوجه زیبایی و اهمیت آنها نشدیم و یا موسیقی های خیلی خوبی که با حال بد آنها را شنیدیدم و به ارزش آنها پی نبردیم.

بعضی موسیقی ها را اگر در طبیعت گوش کنید لذت آنها چند برابر می شود، بعضی ها را باید در کافه یا باشگاه شنید و بعضی را در ماشین یا کنار دریا یا روی دوچرخه. بعضی موسیقی ها گویی برای نیمه شب ساخته شده اند و بعضی خوراک صبحند.

بعضی موسیقی ها را تنها باید شنید و بعضی را دو نفره و بعضی را در جمع. بعضی موسیقی ها اصلا خوراک آشپزخانه و شنیده شدن در حمام هستند و بعضی ها هنگام خواب هستند.

ولی ما ایرانی ها به دلیل محدودیت ها، معمولا همه موسیقی ها را در یک جا و محل مثل جایی که کامپیوتر هست یا در اتاق نشیمن گوش می کنیم. یکی از دلایلی که ایرانی ها به ندرت شنونده جدی موسیقی هستند و روزانه به شنیدن چند آهنگ بسنده می کنند همین است. شاید ما هنوز فرهنگ موسیقی شنیدن نداریم، چون نه درست موسیقی گوش می کنیم و نه موسیقی درست گوش می کنیم. برای موسیقی خوب شنیدن نیاز به شناختن موسیقیدان ها داریم.

چرا باید گروه های بزرگ موسیقی را بشناسم ؟

نکته اول و شاید روشن آن این است که از موسیقی آنها لذت ببریم و دوم اینکه درست نیست که یک انسان مدرن و با سواد چند نقاش بزرگ و چند اثر از آنها را نشناسد! بتهوون و موتسارت و باخ را نشناسد، خالقی، صبا و وزیری و …. را نشناسد و حتی چند اثر از آنها را نشنیده باشد! نداند بزرگان تفکر تاریخ مثل بودا و افلاطون و ارسطو و کنفوسیوس و زرتشت در چند خط چه گفته اند! چند شعر از بزرگان شعر کشور خود را بلد نباشد! نداند که موسیقی چگونه آغاز شد و بزرگان موسیقی روزگار خود را نشناسد و نداند سبک آنها چیست و چطور اینقدر موفق بوده اند.

داشتن اطلاعات عمومی مخصوصا در زمینه هنر یکی از بدیهیات با سواد بودن در روزگار ماست.

حتما شنیده اید که می گویند مدرک درک نمی آورد . چیزی که درک می آورد یا لازمه فهمیده بودن است داشتن اطلاعات و آگاهی از جهان است. مثلا اگر شما اطلاعات کافی و درستی از موسیقی دارید پس می توانید به درکی درست از موسیقی برسید و اگر اطلاعات درستی از مقوله هنر ندارید قادر به درک هنر نیز نخواهید بود.

اگر انسانی مدرن هستید و در تعامل با جهان امروز، چاره ای ندارید که شخصیت های مهم هنر و تفکر و علم را بشناسید و شناختن هنرمندان مهم موسیقی زمینه را برای فهم بهتر ما از این هنر هموار می کند. کاری که ما در این چند سال کرده ایم آشنا کردن مخاطب فارسی زبان با هنرمندان مهم موسیقی است که تقریبا مطلب قابل اعتنایی از آنها در محیط مجازی به چشم نمی خورد.

موسیقی چگونه آغاز شد

موسیقی چگونه آغاز شد؟

موسیقی چگونه آغاز شد ؟

موسیقی چگونه آغاز شد ؟ و  آیا اجداد نخستین ما با کوبیدن اشیاء به هم جهت ایجاد ریتم موسیقی را آًغاز کردند، یا از صدای خود برای آواز خواندن بهره می بردند؟ آنها از چه نوع ابزار موسیقی استفاده می کردند؟ آیا موسیقی همیشه برای جوامع بشری مهم بوده است؟ و اگر بوده به چه دلیل؟  اینها سوالاتی است که در فرضیه های اخیر و مقالات نظری مورد بررسی و در منابع مختلف از جمله پیشگامان جامعه شناسی (frontiers in sociology) منتشر شده است. پاسخ به این پرسش ها این موضوع را آشکار می سازد که، فدمت وجود موسیقی، در هر صورت با قدمت پیدایش بشر همزمان بوده است.

داستان پیدایش موسیقی به قدمت داستان پیدایش انسان است.

موسیقی چیست؟

پاسخ دادن به این سوال بسیار مشکل است. چون هر فرد نظر مخصوص به خویش را در این خصوص دارد. جرمی مونتاگ نویسنده این مقاله از دانشگاه آکسفورد، معتقد است:

صدا بیان کننده احساس است.

با درنظر گرفتن این تعریف، زمزمه کردن یا آواز یک مادر برای آرام کردن کودک خود می تواند به عنوان موسیقی محسوب شود. و این موسیقی ساده به احتمال زیاد قبل از گفتار بوده است.

اما ما چگونه و کجا می توانیم بین موسیقی و گفتار مرزی قائل شویم. ریتم و پترن و کنترل pitch در موسیقی مهم است، در حالی که این موارد هنگامی که فردی غزلی می خواند یا با احساس سخن می گوید، صورت می گیرد.

مونتاگ معتقداست هر کدام از ما به شیوه خودمان می توانیم بگوییم “بله” و این موسیقی است و همچنین می توان گفت “نه” و این تکلم گفنار است.

 

موسیقی چگونه آغاز شد و حیات یافت

پس چه موقع اجداد نخستین ما شروع به خلق موسیقی کردند و دوباره همان سوال که موسیقی چگونه آغاز شد ؟

هنگامی که ما شروع به آواز خواندن می کنیم، آن وقت کنترل pitch اهمیت پیدا می کند. دانشمندان جمجمه و فک فسیل شده ی میمون های اولیه را بررسی کردند تا بفهمند آیا آنها قادر به ادا کردن pitch صداها و کنترل آن بوده اند.

حدود یک میلیون سال قبل، اجداد مشترک انسانهای نئاندرتال و بشر مدرن استخوان بندی آوازی جهت خواندن آواز داشته اند درست مثل خود ما! اما دانستن اینکه آیا آنها آواز می خواندند غیرممکن است.

یکی دیگر از اجزاء تشکیل دهنده موسیقی ریتم می باشد. شاید اجداد نخستین ما از طریق دست زدن موسیقی ریتمیک خلق میکردند و این کار ممکن است با ابزار موسیقیایی اولیه بشر در ارتباط باشد. زمانی که آنها دریافتند با کف دست ضربه زدن به سنگها یا جمع کردن شاخه درختان با همدیگر به دست آنها آسیب آنچنانی نمی رساند، ممکن است بسیاری از این ابزار موسیقی از مواد نرم مانند چوب و نی ساخته می شدند پس ماندگار نبودند.ابزاری که باقی مانده نی هایی از جنس استخوان می باشند.

برخی از ابزار موسیقی کشف شده از استخوان های بال قو و کرکس است و بین ۳۹۰۰۰ سال تا ۴۳۰۰۰ سال قدمت دارد. دیگر ابزار کهن موسیقی در مکانهای شگفت آور پیدا شده اند. برای مثال، شواهدی وجود دارد که ۱۲۰۰۰ سال قبل بشر با ضربه زدن به ناقوس ها یا قندیل های سنگی که درون غارها وجود  داشته است و همچنین استفاده ازخود غار که به عنوان انعکاس دهنده صدا  عمل می کرده است، به تولید صدا مبادرت می کردند. پس ما میدانیم که موسیقی قدمت زیادی دارد، و ممکن است از زمان اولین ترقی انسانها به همراه ما بوده باشد.

 

موسیقی چگونه آغاز شد و ماندگار ماند

 

اما چرا موسیقی خلق شد و چرا ماندگار ماند؟

عملکرد های مختلف زیادی برای موسیقی متصور است. یکی از آنها رقص است. اینکه آیا در مرحله نخست رقاص های اولیه یک ساز همراه موسیقیایی خلق کردند یا اینکه موسیقی منجر به حرکات موزون افراد شده است، هنوز در هاله ای از ابهام باقی مانده است. یکی دیگر از دلایل واضح برای وجود موسیقی، سرگرمی است که می تواند جنبه شخصی یا جمعی داشته باشد. موسیقی همچنین می تواند برای ایجاد ارتباط استفاده شود. برای فواصل زیاد غالبا از ابزار موسیقی مانند طبل و شیپور استفاده شود. یکی دیگر از دلایل خلق موسیقی، مراسمات مذهبی است و تقریبا تمام مذاهب از موسیقی بهره می گیرند.

با این حال مهمترین دلیلی که باعث شکل گرفتن و ماندگاری موسیقی می شود، شاید به خاطر جمع کردن افراد به دور هم باشدموسیقی منجر به الفت و نزدیکی می شود، درست مانند الفت و مهر بین مادر و کودک و یا الفت بین یک گروه مونتاگ. موسیقی کارگران را به هنگام کارهای تکراری و خسته کننده شاد می کند و کمک می کند که آنها با هم حرکت کنند و نیروی کارشان افزایش یابد. رقص یا سرود دسته جمعی به هنگام شکار و جنگ باعث انسجام و تعهد افراد درون یک گروه می شود. مونتاگ در نهایت نتیجه گیری می کند:

موسیقی با ایجاد الفت و نزدیکی نه تنها باعث تشکیل خانواده می شود، بلکه اجتماع افراد به خودی خود منجر به جمع شدن کسانی می شود که انزوا اختیار کرده اند.

موسیقی چگونه آغاز شد ؟

مترجم: سامان شایگان

منبع: sciencedaily

مسابقه نقاشی کودک

مسابقه نقاشی ۹۶

مسابقه نقاشی کودک

مسابقه نقاشی سال ۹۶ آموزشگاه موسیقی چاووش به مناسبت روز جهانی کودک

آموزشگاه موسیقی چاووش شیراز در نظر دارد به مناسبت ۱۶ مهر ماه ۹۶ روز جهانی کودک، مسابقه نقاشی برگزار کند.

جوایز مسابقه از قرار زیر است.

نفر اول: کارت هدیه به مبلغ ۸۰٫۰۰۰ تومان + لوح تقدیر
نفر دوم: کارت هدیه به مبلغ ۵۰٫۰۰۰ تومان + لوح تقدیر
نفر سوم: کارت هدیه به مبلغ ۴۰٫۰۰۰ تومان + لوح تقدیر
نفرات چهارم تا دهم کارت هدیه به مبلغ ۲۰٫۰۰۰ تومان + لوح تقدیر

شرایط شرکت در مسابقه:

  1. موضوع نقاشی موسیقی می باشد.
  2. سن شرکت کنندگان ۴ تا ۱۱ سال است. و برای ۱۱ ساله ها تحویل کپی شناسنامه الزامیست.
  3. شرکت کننده باید هنرجوی آموزشگاه موسیقی چاووش باشد.
  4. هر نفر فقط میتواند یک نقاشی در مسابقه شرکت دهد.
  5. نقاشی خود را روی مقوای A4 به صورت افقی یا عمودی کشیده و اسکن یا عکس با کیفیت آنرا در تلگرام به آدرس @chavosh96 ارسال نمایید: دقت کنید کیفیت فایل در رای گیری تاثیرگذار است.
  6. در انتهای نقاشی نام و نام خانوادگی و سن خود را خوانا بنویسید.
  7. تحویل اصل نقاشی به آموزشگاه که پس از مسابقه به شما باز گردانده میشود.

 

پایان مهلت ارسال و تحویل آثار دوشنبه ۱۰ مهر ماه بوده و ارسال های پس از آن در مسابقه شرکت داده نمی شود.

نحوه انتخاب آثار برگزیده:

برندگان در مسابقه از جمع  آرای مردم با رای گیری از روی سایت + رای داوران کارشناس نقاشی مشخص می شود.
شروع رای گیری سایت ۱۱ مهر خواهد بود و تا شامگاه ۱۷ مهر ماه به پایان خواهد رسید و در هیچ صورتی تمدید نخواهد شد.

جهت رای دادن از تاریخ ذکرشده به سایت آموزشگاه مراجعه فرمایید : www.chavoshmusic.ir

همکارانمان در بخش کارشناسی : سرکار خانم سمیرا زارع، سرکار خانم شیما یزدانی و جناب آقای جواد ضرابی

 

نتایج مسابقه نقاشی به مناسبت روز کودک در تاریخ روز ۱۹ مهر ماه ۹۶ در همین صفحه اعلام میگردد.

تذکر مهم به والدین: همفکری و مشورت با فرزندان اشکالی ندارد، اما آثاری که کارشناسان تشخیص بدهند بزرگترها بیش از اندازه همفکری و مشورت به کمک کودکان آمده اند از مسابقه حذف می گردند.

 برندگان برای دریافت جایزه، باید اصل شناسنامه را همراه داشته باشند.

مسابقه نقاشی ۹۶

اختلال کمبود توجه

اختلال کمبود توجه | مشکلات و راهکار ها

اختلال کمبود توجه بیش فعالی کودکان

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی علائمی دارد. عدم توجه، بیش فعالی و رفتار تکانشی، هسته اصلی نشانه های اختلال کمبود توجه و بیش فعالی است.
موفقیت آموزشگاهی یک کودک، اغلب به توانایی او در توجه به فعالیتهای کلاسی، توضیحات معلم و انتظارات کلاس درس با کمترین میزان حواس پرتی بستگی دارد.
چنین مهارتهایی، کودک یا دانش آموز را قادر میسازد تا اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد. تکالیفش را انجام دهد و در فعالیتها و بحث های کلاسی شرکت نماید.

وقتی کودکی رفتارهایی را نشان دهدکه دلالت بر اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی دارد‌ اگر مداخله های مناسب اعمال نشود مشکلات احتمالی در تکالیف درسی و ارتباط با همسالانش بروز خواهد کرد.

پرداختن به موسیقی، ورزش، تغییر در الگوهای تربیتی والدین از مداخله های موثری محسوب میشوند که کودک را در رسیدن به مهارتهای خود کنترلی و دستیابی به مدیریت رفتاری یاری میرساند.

مشاوره در زمینه مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان با استفاده از موسیقی، شعر‌، قصه، بازی، ریتم و دیگر روش های موثر در آموزشگاه موسیقی چاووش توسط رویا یزدانی روانشناس بالینی و مدرس سنتور و موسیقی کودک در این آموزشگاه صورت می گیرد.

جهت تعیین وقت با دفتر آموزشگاه موسیقی چاووش تماس حاصل فرمایید.

تلفن:

۳۶۳۲۲۲۶۰

۳۶۳۲۲۲۶۱

به موسیقی گوش دهید

هنگام مطالعه یا کار به موسیقی گوش دهید.

به موسیقی گوش دهید، موسیقی هنگام مطالعه یا کار به شما آرامش می دهد.

به موسیقی گوش دهید چون، موسیقی می تواند احساس خوشایند را افزایش دهد، شما را خرسند سازد و همچنین سلامتی را افزایش دهد. اگرچه همه می دانند موسیقی می تواند روحیه شما را به شدت بالا ببرد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد، موسیقی تغییرات شگرفی بر جسم انسان نیز می گذارد. موسیقی در زمان شنیدن، بر سیستم اعصاب غیر ارادی که مسئول کنترل فشار خون و ضربان قلب است، اثر می کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ با ۱۵۰۰ شرکت کننده انجام گرفت نشان داده شد، موسیقی به کاهش فشار خون، بهبود عملکرد ضربان قلب و کاهش اضطراب در بیماران قلبی منجر می شود.

برای اولین بار در دانشگاه میسوری در تحقیق دیگری به اثبات رسید:

موسیقی شاد می تواند تاثیر مثبتی در سلامتی و شادکامی ما داشته باشد.

دکتر یونا فرگوسن همچنین اضافه کرد: افراد با گوش دادن به موسیقی شاد، در بدست آوردن حال خوب و همچنین شرایط مثبت روانی موفق بوده اند. ایشان اظهار داشت، شادی کسانی که در ساخت یک آهنگ شرکت داشتند به شدت افزایش یافته و کیفیت روابط آنها با دیگران بهتر و خوشایند تر شده است.

در سال ۲۰۱۳  طی یک تحقیق برروی هزار نفر دانش آموز که در کلاس خوانندگی شرکت کرده بودند نشان داد، میزان رضایتمندی آنها در اکثر زمینه ها در مدرسه افزایش یافته است. محقق این موضوع اعلام کرد، رضایتمندی به دلیل همگامی و همراه بودن دانش آموزان با همدیگر در کلاسهای خوانندگی بوده که باعث شده افراد همدیگر را بیشتر از سابق دوست داشته باشند.

موارد ذیل را امتحان کنید تا احساس خوب داشته باشید.

  1. هر روز به موسیقی گوش دهید. گوش دادن به موسیقی فقط برای ۲۵ دقیقه به مدت ۱۰ روز باعث جلوگیری از کمر درد شده و خواب شما بهتر خواهد شد. سعی کنید گوش دادن به موسیقی را در صورت امکان بیشتر از ۱۰ روز ادامه دهید.
  2. هنگام فعالیت فیزیکی به موسیقی گوش دهید. محققان در ویرجینیای آمریکا بیان داشتند گوش دادن به موسیقی در هنگام کار و تمرین باعث افزایش دقت و سرخوشی شده که در نتیجه شما را از احساس ناخوشایند (Andorphins)ترشح آندروفین در خلال تمرین یا کار نجات میدهد.
  3. موسیقی گوش دهید تا حال شما بهتر شود. موسیقی کلاسیک مانند قطعه ای از موزارت یا بتهون میتواند از درد عضلات بکاهد. محققان معتقدند بهترین موسیقی که میتواند منجر به افزایش انرژی به هنگام کار و فعالیت شود موسیقی و رقص (hiphop) می باشد.
  4. به یک گروه کر ملحق شوید. کارشناسان دریافته اند اگر ما به صورت فعال درگیر موسیقی بشویم یعنی موسیقی را احساس کنیم تا اینکه به راحتی از کنار آن بگذریم می تواند هیجان فزاینده ای به ما بدهد و باعث بهبود احساسات و احوال ما بشود.

فور گرد (forgeard) در تحقیقی در سال ۲۰۰۸ اظهار داشت:

اگر شما در انتشار یک گزارش به مشکل برخوردید، یا اگر درگیر مراحل پایانی یک مقاله هستید، با گوش دادن به موسیقی می توانید ذهن خود را قوی تر و پویاتر کرده تا بر مشکلات فائق بیایید.

همچنین ایشان اضافه کردند یک مطالعه بر روی بچه های ۸ تا ۱۱ ساله نشان می دهد، آنهایی که کلاس موسیقی منظم داشته اند، در مقایسه با آنهایی که آموزش موسیقیایی ندیده اند از هوش کلامی (Verbal IQ) و قابلیت های بصری بالاتری برخوردارند.

مترجم: سامان شایگان
کارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی

منبع:  psychologies