مراحل تحول موسیقی در کودکان

مراحل تحول موسیقی در کودکان

مراحل تحول موسیقی در کودکان

کودکان به کشف دنیای پیرامون خود که سرشار از صدا و موسیقی است علاقه فراوانی دارند. به نظر می رسد که این محرک های شنیداری می توانند از طریق ابزارهای بازی منجر به ارضای کنجکاوی های کودک شوند. به علاوه کودکان به گونه ای فعال به دنبال کشف و درک محیط موسیقیایی خود هستند و به طور طبیعی به صداها، آواها و سازهای موسیقیایی در دوره آموزشی تمایل نشان می دهند. بسیاری از مربیان بر این باورند که امروزه موسیقی همراه همیشگی کودکان است. چه آنان از طریق رادیو، تلویزیون، سی دی و در مکان های عمومی موسیقی را می شنوند و حتی گروهی از آنان با ابزارهای موسیقیایی – درحالی که آنها را همه جا به همراه دارند – درمعرض موسیقی قرار می گیرند.

بدین ترتیب تا زمانی که موسیقی با این میزان در دسترس کودکان قرار می گیرد بهترین کار این است که آنان تحت آموزش قرار بگیرند.

از آنجایی که دوره کودکی فرصت مناسبی برای دریافت و آموزش های موسیقیایی است و موسیقی بیشترین اثر بخشی را در این سن دارد به همین دلیل بسیاری از متخصصان بهترین سن را ۲ تا ۸ سالگی می دانند ( مانی برندر، فرنی، ۱۹۸۳ ). کودکان برای نشان دادن استعداد درونی خود احتیاج به فرصت مناسب دارند. به علاوه، برخی از تحقیقات نشان دهنده آن است که ظرفیت موسیقیایی کودکان در این سنین تحول بیشتری را پیدا می کند. (ساموئل میلر، ۱۹۸۳ ). البته این بدان معنا نیست که کودکان بعد از ۸-۹ سالگی نمی توانند موسیقی را فرا گیرند بلکه عشق به موسیقی، توانایی اجرا و موفقیت در موسیقی در هر سنی امکان پذیر است. بدین ترتیب چگونگی درک موسیقایی کودکان واجد مراحلی است و دانستن آن می تواند به مربیان و والدین در زمان شروع آموزش و چگونگی آن کمک کند.

همزمان با تحول روانی – حرکتی کودکان، هرکودک باید مراحل تحول موسیقایی خود را طی کند. گرچه توالی مراحل در تمام کودکان به یک شکل صورت می گیرد اما سنین دستیابی هر کودک به هر یک از آنها می تواند بادر نظر گرفتن تفاوت های فردی متفاوت باشد.

مراحل تحول موسیقی در کودکان – دو سالگی :

– کودک با بدن خود به موسیقی واکنش نشان می دهد و غالبا این پاسخ ها با تاب خوردن بالا و پایین بدن همراه است.

– می تواند ترانه های کوتاه و ساده را یاد بگیرد.

– به شکل فزاینده ای توانایی دنبال کردن جهت ها را در ترانه ها دارد.

– با اشتیاق به ترانه های مورد علاقه اش واکنش نشان می دهد و معمولا از بزرگسال می خواهد که آن را مکررا بشنود.

– ممکن است بخشی از ترانه ها را بخواند ( غالبا بدون رعایت زیر و بمی آن) اما بندرت ترانه ها رابه طور گروهی می خواند.

– از شنیدن صدا های موزون برخواسته از وسایل خانگی و آلات موسیقی لذت می برد.

– توانایی تشخیص صداهای گوناگون را دارد.

 

مراحل تحول موسیقی در کودکان – سه سالگی  :

– توانایی ریتمیک بیشتری را دارد.

– توانایی تشخیص و خواندن بخش هایی از ترانه های آشنا را دارد اگر چه زیر و بمی آن را رعایت نمی کند.

– ترانه های خود را می سازد.

-می تواند با موسیقی راه برود، بدود و بپرد.

– از نمایش ترانه ها لذت می برد.

 

مراحل تحول موسیقی در کودکان – چهارسالگی :

– می تواند مفاهیم پایه موسیقایی نظیر سرعت ، شدت و زیر و بمی را درک کند.

– افزایش قابل توجهی در دامنه گفتاری و توانمندی ریتمیک در او بوجود می آید.

– بخش های جدیدی را به ترانه ها اضافه و خلق می کند.

– از ترانه های پیچیده تر لذت می برد.

– ترانه های با مزه و سرگرم کننده را بسیار دوست دارد.

– گرایش به شنیدن فعال دارد. ( نظیر خواندن، حرکت کردن، بازی با انگشتان، همراهی با موسیقی به کمک آلات موسیقی )

 

مراحل تحول موسیقی در کودکان – پنج تا شش سالگی :

– می تواند ملودی آشنا را باز پدید بیاورد.

– با ضرب آهنگ موسیقی حرکات موزون انجام می دهد.

– از خواندن و حرکات گروهی لذت می برد.

– علاقه به آواز هایی دارد که در آن می خواند و پاسخ می دهد.

– به موسیقی خاصی علاقه مند است.

– می تواند دو حرکت را به طور همزمان انجام دهد. ( برای مثال رژه برود و همزمان با آن دست بزند)

 

مراحل تحول موسیقی در کودکان – هفت تا هشت سالگی :

– می تواند متن اشعار و ترانه ها را بخواند.

– رقص های ساده و محلی را که از بزرگسالان یاد گرفته است را اجرا کند.

– از دو نوازی با دوستانش لذت می برد.

– ممکن است تمایل به کلاس های رقص یا ساز نشان دهد.

– می تواند حرکات خود را با ضرب های موسیقی هماهنگ کند.

– می تواند دو یا چند صدا را با هم مقایسه کند.

گرد آورنده: کریم ده بزرگی( متخصص موسیقی کودک )

 

منابع :

 

Brand ,M.& Fernie, E.D.1983.Music in the early childhood curriculum.Childhood Education.1

۲- pica , R,2000, Expeioences in movment. DemarPud.

۳- Miller,S.&Gorden ,E,1979 .Music psycologist for our time:A critique.”soutbwestern Musicia

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] موسیقی با ساز را دارد ). و این شاید به دلیل عدم فرصت یادگیری موسیقی در زمان کودکی ، به خاطر نداشتن انگیزه یا راهنمای مناسب باشد . با این […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *